Berggrens Bilbo

Upplevelser

I vårt husbilsliv upplever vi olika händelser som vi vill dela med oss av. Här beskriver vi noggrant en specifik händelse som vi har erfarenhet av och går mer in på detaljer.

• Att besöka Åreskutan
    Vi hade ju som mål under den här semestern att besöka Åre. I förra inlägget gjorde vi en dagsutflykt runt Åre. Det inlägget hittar du här. Ett annat delmål var att besöka Åreskutan och om du vill se en film där vi också beskriver vår tur hittar du den här. Den här dagen hde vi vädret med oss så vi tog karbinbanan upp. Vi startade från parkeringen vi gamla kyrkans där vi hade parkerar husbilen för att ta oss bort mot karbinbanan. Redan på morgon var det varmt och skönt. Vi hade inte bråttom utan gick i Leevis takt. När… Läs mer: Att besöka Åreskutan
  • Dagsutflykt runt Åre
    Vi kom tillslut till Åre och hade tur att vi kunde stå på parkeringen vid Gamla Kyrkan. Vi tycker om vattenfall och hade som plan att få se lite vattenfall. Här är som sagt en parkering och på parkeringar får man inte ta ut något eller köra upp på klossar. Vi stod väldigt snett då parkeringen lutar och vi såg att andra hade kört upp på nivåklossar. Vi tänkte att vi kanske kan köra ner våra hydrauliska stödbenen och gjorde det. Vi hade en väldig tur när bilen rätade upp sig. Vi hade 2 cm tillgodo innan vi skulle fått… Läs mer: Dagsutflykt runt Åre
  • Glassbaren i Bräcke
    Är ni som oss och tycker att glass kan man äta när som men det ska vara glass som är av kvalité. Då måste ni åka till Bräcke och äta glass på Glassbaren. Bräcke ligger mellan Sundsvall och Östersund utmed E14 och är ni campare så finns det en fin camping i närheten som heter Bräcke strand. Vi blev introducerade av Martin och Marlen Jikita från instagramkontot Jikitas på äventyr och en dag i Juli möttes vi upp för att göra ett besök på Glassbaren. Bräcke kommun är känt för sitt mathantverk och anses ha Sveriges bästa glass, ost och… Läs mer: Glassbaren i Bräcke
  • Thailänska paviljongen
    Thailändska Paviljongen är en unik och vacker mötesplats, den enda utanför Thailand med en kunglig spira. Området utstrålar lugn och erbjuder möjligheter att vandra i parken, fika i gräset, läsa en bok eller meditera. Vi åkte hit en vacker dag i Juli. De tar inget inträde men tar gärna en donation. En bra sak att veta för oss som har hund är att hundar inte är välkomna in på området. Vill du se en film klickar du Här. Thailänska paviljongen ligger i Ragundadalen och har adress Utanede 245,844 93 Bispgården. Vi åkte från Sollefteå mot Strömsund och passade på att… Läs mer: Thailänska paviljongen
  • Tur upp på Skuleberget
    Förr året tog vi en tur upp på Skuleberget och det här året var det mycket finare väder så vi kände att vi måste upp igen. Vi stod på Gällstasjöns ställplats och till linbanan som går upp på till Skuleberget ligger ca 300 meter från ställplatsen. Vill man köra äna fram går det också bra. Det finns got om parkeringsplatserna personbil och några husbilsparkeringar. Linbanan upp tar ca 20 minuter beroende på hur många som åker.  Det kostade 180:- tur och retur men ville man bara åka åt ett håll kostade det 140:-. De tog än så länge inga cyklar… Läs mer: Tur upp på Skuleberget
  • Jeltsjechokladpraliner i Docksta
    Vi hade fått tips om besöka Jeltsjechokladpraliner när vi nu var i närheten. Vi tog en promenad från ställplatsen och stigen visade sig till viss del var en sagostig. Det var en fin och lummig promenad och på vägen såg vi en äldre husbil som såg lite övergiven ut. Vi kom in i Docksta och det var inga problem att hitta utan det var bara att följa den vägen vi kom ut på. När vi kom nerför backen med E4 till vänster så såg vi skylten på en gång. Eftersom vi har Leevi med gick vi in en åt gången.… Läs mer: Jeltsjechokladpraliner i Docksta
  • Flatruet
    Ett delmål den här semesterresan har varit Flatruet.  Vi lämnade Funäsdalens fjällcamping på förmiddagen och började resan uppåt.  Vägen från Funäsdalen mot Flatruet är nästan bara grusväg och på vissa ställen många potthål. Men kör man försiktigt var det inga problem. Vägen är ganska bred så man kan gott och väl mötas utan problem. När vi startade hade det regnat en del så vägen var blöt och lite hal. Här kan du se en film. Vi kom upp på Flatruet och vi säger bara wow. När man åker på den så åker man på Sveriges högsta väg och den är 975 meter… Läs mer: Flatruet
  • Njupeskärs vattenfall
    Vi ville återse Njupeskärs vattenfall som vi var vid för 5 år sedan när vi tältade på vår semester. Vi hade fått tips på att det kunde vara trångt på parkeringen om man kom med husbil. Vi såg då att man kunde stå på Mörkrets camping och gå de 5,3 km till vattenfallet. Vi startade vid 10 på morgonen med en ryggsäck som innehöll smörgåsar, fika, vatten och lite sött. Till Leevi hade vi vatten och godis. Vi hade tittat ut hur vi skulle gå. Vill ni se en liten film så hittar ni den här Det började med en… Läs mer: Njupeskärs vattenfall
  • Naturum Dalarna
    I Siljanäs ligger Naturum Dalarna fint uppe på en höjd. Vi hade fått tipset att åka dit men att det kanske var svårt att köra upp med husbil. Men det gick bra och väl uppe fick vi en försmak av vad som väntade oss. Här finns en kort film ifrån Naturum Dalarna Vi gick mot naturum och gick förbi ett café och en hantverksbod. Det är något speciellt med hantverksbodar som gör att vi måste gå in. Här fanns det en blandning av trä, tyg och muggar. Det var mycket fint. Vi fortsatte mot naturum och eftersom vi hade Leevi… Läs mer: Naturum Dalarna
  • Leksands knäckebröd
    Vi besökte Leksands knäckebröds butik och vilken butik. De hade lite av varje och många köpte i från deras andra sortering.  Vi som inte har så mycket plats i husbilen var mest där för att titta. Men väl där inne fans det massor med saker att köpa. Det fanns oljor, saft, must  pynt, hemtextil och alla dess sorter med knäckebröd. Det fanns även andra sortering i större kartonger men vi åkte ju husbil så vi kunde inte köpa på oss massor.  Vi köpte lite knäckebröd och en burk att förvara trekantiga knäckebröd i. Vid outletten finns det en knäckeria som… Läs mer: Leksands knäckebröd
  • Husvagn/Husbilsmässa och Allt för Sjön
    Fredagen den 14 mars åkte vi upp till Stockholm för att på lördagen gå på mässan. Vi gick på mässan tillsammans med Marlene och Martin (Jikitas på äventyr) och så trevligt det är att gå med med andra som delar ens intressen. Vi började med att gå till husbilarna och så många fina bilar det finns även om vi inte ska byta vår husbil så är det alltid kul att se andra bilar. Det är intressant att se planlösningar, tyg eller skinn på dyner och olika bilar i olika prisklasser. Den dyraste husbilen på mässan var en Morelo för strax… Läs mer: Husvagn/Husbilsmässa och Allt för Sjön
  • En smakupplevelse vid Kapten Billes restaurang & café
    Vi hade bestämt att vi inte skulle fira alla hjärtansdag den dag som det var utan vi skulle passa på att äta på Kapten Billes i Norsholm när vi var ute med husbilen på deras ställplats. Här är en länk till inlägget om ställplatsen. Vi hade redan innan tagit kontakt med ägarna om vi kunde komma med husbil och det var inga problem. Det är nya ägare, Tessan och Fredrik som sedan september 2023 driver Kapten Billes. I november 2023 kommer chef Léon in, och vilka härliga ägare. De är verkligen serviceinriktade och vill att det ska vara bra för… Läs mer: En smakupplevelse vid Kapten Billes restaurang & café
  • Julbord vid Restaurang Sailor Femöre Marina
    Julbord är något som är väldigt trevligt och en chans att få uppleva och få en försmak på julen. Lördagen den 16 december 2023 var vi med husbilen på Femöre Marina ställplats och passade på att äta Restaurang Sailors julbord. Tyvärr hade all snö smält bort men de hade en härlig entrégång med lyktor som lyste upp så fint. I mörkret med en blåst som tilltog gick vi hungriga i lyktornas sken mot restaurangen. Tänk vad många lyktor kan göra för att bygga upp stämningen. Att få komma in och se att det är dukat till flera personer i olika… Läs mer: Julbord vid Restaurang Sailor Femöre Marina