Berggrens Bilbo

Planerar sommarens resa

Har ni som vi börjat att titta på kommande sommars resa? Jag misstänker att många av er redan hr planerat klart men vi är inte där än. När vi tittar framåt måste vi även titta bakåt om vilka resor vi redan gjort. Vi har under 2022 åkt ner till Helsingborg och runt den skånska kusten för att sedan åka tillbaka till västkusten men vi fick tips att inte åka västkusten i juli då det ofta är fullt på campingar och ställplatser. Vi åkte då mot Värnen och tog Värnen runt vilket var en lyckad semester.
Förra året var målet Storforsen och Vildmarksvägen men vi gjorde en hel del stop utmed vägen. Våra filmer från vår resa hittar ni om ni klickar på namnet.

Axmarsbrygga: Vi stannade här i två nätter men var på väg att lämna redan efter första dagen då det regnade så mycket. Men det var tur att vi stannade för det slutade att regna och vi tog en promenad och hittade en fantastisk miljö.

Skuleberget: Nästa stop var vid Skuleberget och vi tog liften upp på berget och fick en fantastisk utsikt. Vi tänkte att vi skulle gå nerför berget men efter ett par försök så gav vi upp. Se gärna filmen om varför vi inte kan gå nerför

Storforsen: Ett annat mål under vår semester 2023 var att besöka storforsen. En fantastiskt fors och ett makabert vattenfall. Vi har som önskan att någon gång kunna åka upp och se vårfloden med allt vatten som kommer då men nu fick vi nöja oss med sommarvattnet och det var inte lite det heller.

Vildmarksvägen del 1: Efter Storforsen åkte vi till Vilhelmina och stannade där ett par dagar för att tvätta, handla, fiska och se omgivningen sen startade vår första del av Vildmarksvägen men många stopp tittade vi på så mycket som vi kunde och det blev en film från Vilhelmina till Trappstegsforsen

Vildmarksvägen del 2: Vi fortsatte vår resan utmed Vildmarksvägen och stannade till vid Stekenjokk och fick se en otroligt vacker solnedgång. Vi gjorde även ett stopp vid Ankarede innan vi åkte vidare till Strömsund.

Sen avslutade vi vår semester med att återigen åka uppåt i landet mot Fällfors och omgivningarna däromkring. Vi tog en resa mot bland annat Lappstaden, Grodkällan och Jävre Qvarn innan vi landade i Norrköping igen.

Nu är det dags att planera vår kommande semester och vi har tidigare pratat om att åka dalarna men när vi i helgen pratade om vilka städer/upplevelser som finns där kom vi på att vi har nog åkt en hel del där med personbil och tält så nu kanske vi tänker om. Det finns så mycket fint att se i Sverige och vi kommer att vara borta i ca 4 veckor men vi vill inte åka en massa mil varje dag och gärna stanna minst två nätter då vi vill ha en heldag att se oss omkring. Sverige är stort och vi får väl se vart vi hamnar, det kanske blir Dalarna i alla fall.

Vi tackar för oss och att ni har läst vårt inlägg om förra årets semester och vår planering för kommande . Se gärna de kommande inläggen om andra ställplatser och har ni några frågor är det bara att höra av sig. Följ oss gärna på instagram och youtube.