Berggrens Bilbo

Njupeskärs vattenfall

Vi ville återse Njupeskärs vattenfall som vi var vid för 5 år sedan när vi tältade på vår semester. Vi hade fått tips på att det kunde vara trångt på parkeringen om man kom med husbil. Vi såg då att man kunde stå på Mörkrets camping och gå de 5,3 km till vattenfallet. Vi startade vid 10 på morgonen med en ryggsäck som innehöll smörgåsar, fika, vatten och lite sött. Till Leevi hade vi vatten och godis. Vi hade tittat ut hur vi skulle gå. Vill ni se en liten film så hittar ni den här

Karta hur vi gick,

Det började med en lätt grusväg som övergick i en äng. När vi kom över bilvägen blev det lite mer kämpigt med ganska mycket uppåt, högdkurvorna syns på bilden ovanför. Ju tätare de är ju brantare är det, på den här kartan är det 5 höjdmeter mellan varje sträck.  Det gick inte så fort på sina ställen men vi hade ju inte så bråttom.

Fin väg mot ängen
Utsikt från en bro vi gick över
Stigen
Här har vi 4 km kvar
Här går det uppför
I bland får vi bära Leevi

När vi kommit upp för det brantaste delarna var det skönt att stanna till och dricka lite vatten. Vi hade också fått bära Leevi lite där det var som brantast, inte för han inte orkade utan för det var en smal stig med blåbärsris som växte in. Då är det inte lätt att gå om man är en liten hund.

Vi fortsatte att gå och helt plötsligt kommer det två fåglar väldigt nära. Det var lavskrika som kom nära.

Lavskrika

Vi började känna vi skulle behöva äta lite och vi bestämde att när vi kom fram till Naturum att skulle vi beställa en fika även om vi hade lunchsmörgåsar med oss. Vi gick den sista biten och vi kom fram till serveringen.

Smarriga våfflor.

Det var väl tilltaget med våfflor och man fick 2 våfflor, grädde och sylt. Det känns inte så vanligt att man får två st. Vi betalade 250:- för två tallrikar våfflor 2 kaffe och en läsk.

Efter det att vi ätit klart och skulle börja gå upp mot fallet började det att regna lite så vi tog skydd vid en grillplats och det var tur för Helene dumpade på våfflorna. Det innebär att efter en gbp-operation reagerar hon på vissa ätbara saker så efter att regnet gott över fick hon lägga sig på bänken ett tag så det gick över.

Vila är det bästa vid en dumpning

När allt kändes bra började vi gå upp mot fallet. Första biten är det en bred grusgång varvat med spångar. Den biten är också enkel promenad.  Vi stannade flera gånger för att titta och njuta.

Bra gångar att gå på
Fin utsikt
Leevi trivdes
Där borta är fallet
Hjortron
Fläcknycklar, en fin orkidé
Rötter
En fin vattesamling
Vi fick både höra och se gluttsnäppa

Efter 3 timmar och 40 minuter där vi fikat och vilat var vi framme vid vattenfallet. Här nedan är våra fotografier från vattenfallet och dess omgivning

Här satt vi ett tag och tog en smörgås och lite dricka. Leevi passade på att vila mellan oss.

Vi vände och började gå tillbaka men vi stannade till vid Naurum och gick in och tittade lite. Sen gick det lite fortare hem till husbilen men det är väl inte så konstigt när det går nedför.

Vi tackar för oss och att ni har läst vårt inlägg om den här upplevelsen.
Se gärna de äldre inläggen och de kommande inläggen om andra upplever och har ni några frågor är det bara att höra av sig. Du kan även prenumerera på bloggen så missar du inget nytt inlägg.
Följ oss gärna på instagram och youtube.
Helene & Krister

Comments

Ett svar till ”Njupeskärs vattenfall”

1. […] Dagen efter packade vi ryggsäcken och gick de 5,3 km till fallet. Läs ett separat inlägg om vår vandring här. […]