Berggrens Bilbo

Jogersö ECO camp

Eller så kunde rubriken vara: Var det vi som drog ut bombskyddet?

Sista helgen i februari nyttjade vi Jogersö eco camps black friday erbjudande om att kunna stå på ställplatasen för halva priset. Vilket härligt och bra erbjudande att man kan stå två nätter men betala för en. Som vanligt beskriver vi ställplatsen/campingen längre ner i inlägget så skrolla ner eller klicka här om du redan nu vill ha fakta, bilder och våra plus och minus. Men fortsätt gärna att läsa om vår helg som startade lite kaos.

Vi har även filmat en del av vår helg och filmen hittar du på vår youtubekanal

Fredagen startade med att vi som vanligt packade in allt i husbilen på morgonen innan jobb så vi bara kan åka när vi slutat jobba. Men den här fredagen blev lite mer dramatisk.
Under morgonen kunde vi läsa att det var en hel del poliser i vårt området hemma men vi tänkte inte så mycket på det utan vi packade in alla saker i bilen och åkte mot husbilen. När vi skulle packa in från bilen till husbilen upptäckte vi att vi glömt kylväskan i trappuppgången och Helene satt sig i bilen igen för att åka hem och hämta den. Det tar ca 20 minuter för oss att åka från husbilen och hem och precis när jag satt mig i bilen sa de på radion att polisen hade kallat bombskyddet till vårt område. HUA HUA tänkte jag. Undrar om det är vår kylväska som har skapat misstankar. Vägen hem har aldrig varit så lång och jag satt och funderade på vad skulle jag säga när jag kom fram att det är ingen bomb utan det är vår helgmat.
När jag kom hem var det inte hos oss som detta hände och en stor lättnad kom. Men tänk vad men kan stressa upp sig och få dåligt samvete för att men glömt en kylväska.

Nu lämnar vi det och fortsätter vår helg. Vi kom iväg lite tidigare än vad vi tänkt vilket alltid är skönt. Vi passade på att stanna till vid Trafikverkets vågstation i Nyköping för att få lite koll på vad husbilen väger. Vi har bara vägt den innan utan full utrustning och nu när vi var ändå passerade passade vi på. Vi klarade oss bra, vi vägde 3990 och har en maxvikt på 4250, men vi måste se till att vi håller oss innanför axeltrycket vilket blir dagen uppgift att hitta den markeringen på bilen. Visst är det konstigt att inte det står i/på registreringsbeviset eller i trafikverkets app.
Vi kom fram till Jogersö vid 18.30 tiden och det var mörkt ute så det blev en kort promenad på området för att titta till toaletter och servicehus. Vi fick en flachback till förra året vid den här tiden när vi var här sist för då gjorde vi samma sak vi ställe oss och tog en promenad med vår hud som vi hade då och jag (Helene) drog omkull och fick en spricka i överarmen så nu blev det många referenser i vår prat till ”oj akta”, ”det är is där”, ”gå där det är grus” och vi måste hålla koll osv. Men vi klarade oss bra den här gången. Resten av kvällen myste vi i husbilen med lite tv och det blev tidigt sänggående.

Under lördagen började som vanligt med frukost och som traditionen säger så lyssnar man på ring så spelar vi. Vi njuter länge vid frukosten och tar många koppar kaffe.
Efter frukost var det dags att gå ut och vi har flera helger sagt att vi skulle behöva fixa lite i garaget så vi får plats med ved, grill och våra gjutjärnspannor och i dag var vädret bra så vi passade på. Vi har köpt en sorterings låda på Ikea som vi har veden i för att inte skräpa ner i garaget. När vi nu också vet att vi inte har övervikt på bakaxeln så kan vi få in vår låda med gjutjärnspannor under vedlådan.

När vi fick ordning på allt så tog vi en promenad på campingen och ner till stranden och den filmen hittar ni här. Det är en fin promenad även om den idag var lite geggig och blöt på sina ställen.

Något som vi säger på filmen är att vi ska göra lite fika och att vi bara har pepparkakor stämde ju inte för vi blev sugna på våfflor så vi startade upp petromaxen med en eld som också värmde gott. Vi gjorde ett spontanrecept och det hittar du om du följer den här länken.

Lördagsmiddagen blir en standard nämligen potatisgratäng i omnian och stekt kött som vi har sous videat hemma innan. Det är kul att förbereda maten hemma i veckan för på något vis känns det som om det snart är dags att åka ut igen.

Vi avslutade den här helgen med att ta tipspromenaden som friluftsfrämjandet håller i och den ska vara fram till 5/5 om vi har läst rätt. Det var en härlig promenad på ca 2 km. Det som var annorlunda för en tipspromenad var att den först gick åt ett håll med alla 12 frågor sen fick man ta sig tillbaka till start vilken väg man ville. När vi kom fram till start så rättade de kupongen på en gång och Krister fick 11 rätt och Helene fick 12 rätt men om det räcker för en vinst det vet vi inte och om vi vinner så måste den hämtas på plats inom en månad och vi har inga planer att åka dit inom en månad men vi får väl avgöra om vi vinner hur vi gör. Vi såg innan vi publicerade det här inlägget att vi inte vann något. Men det var en skön promenad och vi kan verkligen rekommendera det om ni är i närheten.

Jogersö Eco Camp.
Jogersö Eco camp ligger i närheten av Oxelösund och är en åretrunt öppen camping men de har även bokningsbara ställplatser. Under lågsäsong är reception öppen 9-12 vardagar. De har sedan årsskiftet 22/23 blivit en ECO vilket innebär att de försöker bidra med det de kan för vår planet. På deras hemsida kan man läsa mycket mer men de har bla. snålspolande duschmunstycken i alla duschar, stor återvinningsstation för tidningar, plast, batterier, wellpapp, kompost, kol mm, miljövänligt städmaterial och förbrukningsvaror och mycket mer.
Campingen är en 4 stjärnig camping med plats för husbil, husvagn och tält. Det finns möjlighet att hyra stuga och deras glampingtält som ser underbart ut, dvs det finns något för alla.
Det finns två servicehus varav det ena under lågsäsong bara har toalett öppen men det andra är fullt öppet men ligger en bit bort från ställplatserna som ligger utanför campingområdet. Här är bilder från servicehusen.

Anslagstavla vid infart
Servicehus 1 ”Fjärilen” med toaletter
Toalett i servicehus 1
Servicehus 2 ”Måsen”
Många toaletter och duschar med golvvärme
Stora toaletter en del med dusch
Familjerum med dusch och toalett
Kök med diskmöjlighet
Kök med spis och ugn för tillagning av mat
Mysig läshörna men många böcker som man kunde låna eller byta med en egenutläst bok
Lekrum för barnen
Mysig läshörna för barnen med klassiska barnböcker

Faktaruta om Jogersö ECO Camp
Bokningsbara campingplatser och ställplatser.
Pris campingplats (2024):
– Högsäsong (1/6-23/8) från 340:- till 410:- beroende på storlek/ dygn.
– Lågsäsong (1/1-30/5 och 24/8-31/12) alla platser 310:-/dygn
Pris Ställplats (2024):
– Högsäsong (1/6-23/8) 270:- /dygn
– Lågsäsong (1/1-30/5 och 24/8-31/12) 210:-/dygn.
Adress: Jogersövägen 15, 613 51 Oxelösund
Färskvatten: Under högsäsong på flera olika platser under lågsäsong kunde vi inte hitta förutom att hämta i kanna/dunk
Gråvatten: Finns under högsäsong
Svartvatten: Under högsäsong på ställen under lågsäsong i handikapptoaletten i servicehus 1 Fjärilen
Sopor: Året runt, med en bra sopsortering
Wifi: Inget vi kunde hitta

Våra plus och minus
Plus:
– Bra asfalterade ställplatser utanför campingen, grusade innanför.
– Bra pris under lågsäsong
– Fint servicehus (Måsen)
Minus:
– En stor parkering vid ställplatserna där det övningskörs och ungdomar kör runt (inte campingens fel 🙂 )
– att spola ner svartvatten i handikapptoaletten känns sådär.
– Väldigt kallt inne i servicehus 1 (Fjärilen) och med bara kallvatten när man skulle tvätta händerna.

Vi tackar för oss och att ni har läst vårt inlägg om vår resa till Oxelösund och Jogersö ECO Camp
Se gärna de äldre inläggen och de kommande inläggen om andra ställplatser/campingar och har ni några frågor är det bara att höra av sig. Du kan även prenumerera på bloggen så missar du inget nytt inlägg.
Följ oss gärna på instagram och youtube.
Helene & Krister

Tags:

Comments

Ett svar till ”Jogersö ECO camp”

1. […] lördagen den 16 mars. Eftersom det varnades för snöoväder åkte vi ner mot Oxelösund och Jogersö eco camping för att sova över natten. Söndagen gick till att fixa iordning och åka hemåt vid lunch. Nästa […]