Berggrens Bilbo

Husbilsträff Böda sand

Har du varit på en husbilsträff? Om du har det så kanske du känner igen det som vi kommer att skriva här och om du inte varit på någon träff hoppas vi du blir inspirerad att åka på en. Här finns en länk till vår film från Böda Sand.

Under kristihimmelfärdshelgen 2024 var det en husbilsträff på Böda Sand om arrangerades av Jikitas på äventyr och Our third home. De hade förhandlat fram en super deal där vi bara betalade 188.-/natt och det gällde hela veckan. Vi hade bestämt tidigt att vi skulle åka ner till Öland och hade bokat från onsdagen till söndagen. Men under tidig vinter utökade vi vår vistelse så vi skulle komma redan på måndagen. På så vis fick vi nästan en hel vecka på Böda sand och #husbilsträffmaj24.

Vi startade vår resan ner mot husbilsträffen redan på fredagen där vi första stannade på Blankaholm ställplats för att på lördagen åka till Arontorps kroppkrakor och avslutade söndagen på Byxelkroks ställplats.

Vid lunch på måndagen rullade vi in på Böda sands camping och vilken camping. Det är ca 1300 el-platser och flera olika kvarter och träffen hade flera kvarter då det var 220 st ekipage anmälda till träffen. När vi kom på måndagen var det bara några stycken men det var ganska skönt att komma tidigt för det fanns gott om plats att ställa upp sig. Tyvärr visade sig Öland inte från sin finaste sida då det var 7-8 grader och regn. Men det hindrade oss inte att ta en sväng och se hur allt såg ut. Det startade upp med en gemensam fika för de som ville på Beach cluben och vi var ett gäng som fikade ihop.

Tisdagen var det faktiskt lite sol men inte så varmt men vi kunde sitta ute en stund och hälsa på alla som kom förbi. Det kom några fler bilar inrullandes och det är så kul att få träffa andra husbils ägare som hälsar så glatt på varandra. Vid fikat var det ytterligare fler människor och Marlene och Martin såg till att alla skulle känna sig inkluderade. Vi passade även på att gå ner till stranden för att uppleva den milslånga stranden.

Onsdagen var det också lite kallt men ändå lite varmare så vi kunde bara ha tröjor på oss istället för vinterjackor. Vi fick frågan från Gullanrullan om vi ville följa med på en hundpromenad och det är klart man vill. Vi startade i en hundrastgård som finns på campingen för att sedan ta en sväng i skogen. Krister fick ta ansvar för en fralla som var hur gullig som helst.

Torsdagen var den dag som flest husbilar kom och det var en dimma utan dess like. Den bara rullade in från havet och gav en fin upplevelse även om det var kallt. Den här dagens fika var det nog mest folk på. Vi fick inte plats alla inne utan några fick sitta utomhus. Men alla inkluderade alla och alla pratade med alla oavsett om man kände varandra innan eller inte. Nu var vi så många att vi tappade nästan bort vilka vi hade pratat med och vad alla hette och vilka instagram-och youtubekonton som tillhörde vem. Vi började följa fler och fler och vi såg också att vi fick fler som följde oss. Det är ett så bra sätt att komma ihåg vem som är vem. Det blev också väldigt många spontanträffar när man var ute på promenad, gick till servicehuset eller bara satt vid sin egen husbil.

Fredagen var det faktiskt lite bättre väder och vi kunde sitta ute utan att frysa ihjäl. Det var den här dagen som det var ett långbord kl 17.00. De som håller i träffen har själva nästan inga styrda aktiviteter på träffen utan uppmanar alla som vill till att själva arrangera något. Men det som alltid har varit arrangerat är just långbord där vi äter tillsammans. Men dagen började med att Helene var med i radio på P4 Kalmar som gjorde ett reportage från träffen. Jag hade berättat om min mat-planering och hur jag hade fyllt upp kylskåpet och frysen innan vi lämnade Norrköping. Reportern frågade om min matplanering och undrade vad jag viste om Öland och att det faktiskt finns butiker och affärer, flera stycken till och med. Vi skrattade gott innan jag fick frågan om jag inte kunde laga något som passar i husbil. Givetvis hade jag planerad detta och eftersom jag tycker om Omnian blev det givetvis en falsk lasagne. Jag hade köttfärssås sedan tidigare och kokade till pasta och gjorde en ostsås. Jag lade ihop allt i Omninan och körde den ca 30 minuter.

Helene blir intervjuad av P4 Kalmar

Fikat på fredagen fick vi hoppa över för vi skulle förbereda inför långbordet och vilket långbord det blev. Någon sa att det var ca 60-70 bord och ca 200 personer som satt och åt mat tillsammans. Fredagskvällen tillbringades i olika konstellationer då en del gick och en del kom till. Men det var så häftigt att se och höra hur alla pratade med varandra.

Lördagen fick vi äntligen lite sol och värme. Vi kunde sitta ute i solen och njuta av värmen och det gick i ett ganska lugnt tempo. Vi satt hos Marlene, Martin, Ludde och Annelie ett tag och pratade och det kom en del andra och pratade en stund. Vid fikat var vi inte så många och det berodde nog på att det var så fint väder så alla njöt i solen. Vi tog en sista sväng ner mot havet och för första gången den här veckan kunde kan ta av sig skor och strumpor för att gå barfota i sanden.
Även på lördagskvällen hade vi ett långbord men vi var inte lika många men det kan också bero på att en del som hade långt att åka hade börjat sin resa hemåt. Eftersom det var Eurovision så bröts långbordet upp och vi satt oss i husbilen för att titta på det. Marlene och Martin kom in och vi satt tillsammans och tittade på nästa hela omröstningen men tröttheten slog till och vi bröt upp strax innan allt var klart.

Söndagen var den sista dagen på träffen och många började redan tidigt att packa ihop sig för att åka hemåt. Vi började också att packa ihop men vi ville verkligen inte åka hemåt. Marlene berättade att de skulle stanna i Valdemarsvik och mina tankar började att räkna hur dags vi skulle behöva åka på måndagsmorgonen om vi hängde med dem och stannade i Valdemarsvik under natten. Sagt och gjort det gjorde vi. Vi stannade på vägen och åt lunch återigen vid Arontorps kroppkakor innan vi körde till Valdemarsvik. När vi kom dit så var det flera från husbilsträffen där så det blev som en liten miniträff. Eftersom vi skulle åka tidigt på måndagsmorgonen så gick vi och la oss tidigt.

Hur sammanfattar men då en husbilsträff? Jo att den blir som gör den.
Böda Sand var en fin camping att vara på och det var kul att få stå på en sådan stor camping och det skulle vara lite kul att uppleva den mitt i sommaren när det kryllar av människor både på campingen och på stranden. Personalen fick nog träna en hel del när vi kom så många. De öppnade upp en restaurang till och bageriet hade öppet från torsdagen och framåt, och de hade smarrigt frukostbröd och fika bröd. Även om jag hade med det mesta så besökte vi även den lilla icabutiken som finns på campingen. Det är ganska fascinerande att Böda sand är som en liten stad där allt finns.
Till sist vill jag säga så här om man är på en husbilsträff. Om man vill prata och umgås så finns det folk som man kan umgås med och vill man vara själv kan man vara det. Det som man kan tänka på, är att många kanske är på sin första träff och då behöver vi alla bjuda till så att de känner sig välkomna in i husbilsumgänget. Men det är också viktigt att man kommer ihåg de som varit många gånger på husbilsträffar att även de behöver bli inkluderade. Det är kul att åka på husbilsträffar och om du inte har åkt på någon häng med någon gång. Nu ser vi fram emot att det blir fler husbilsträffar att åka på.

Vi tackar för oss och att ni har läst vårt inlägg om hur det är på en husbilsträff
Se gärna de äldre inläggen och de kommande inläggen om andra ställplatser/campingar och har ni några frågor är det bara att höra av sig. Du kan även prenumerera på bloggen så missar du inget nytt inlägg.
Följ oss gärna på instagram och youtube.