Berggrens Bilbo

Husbilsresor

Här beskriver vi de husbilsresor som vi gör. Det kan vara allt från en helg till en längre resa. Vi beskriver ställplatsen eller campingen i slutet på varje inlägg. Vi tycker om att gå korta eller lite längre promenader för att få uppleva omgivningarna runtom.
Vi har valt att skriva ut priser på de ställen som vi stannar på, men vi skriver också ut datum då priset kan ändra sig. Längst ner på inlägget finns adress, vilka faciliteter som finns och våra positivt och negativt.

• Myssjö Ovikens IF camping
    Efter att ha varit ett par dagar i Åre åkte vi vidare på vår semesterresa och nu var det dags att stanna till vid Ovikens camping. Den ligger någon kilometer i från Myrviken som är på väg 321 i Jämtland. En liten camping intill Storsjön och vid en fotbollsplan men som under vintertid verkar ha många skidspår. Campingen är obemannad men det finns en bra informationstavla där all information står. Campingen 26 platser och det finns både med el och utan el. Här får husvagnar, husbilar och tält vara. Sommaren 2024 kostade det antingen 235:- eller 295:- det var… Läs mer: Myssjö Ovikens IF camping
  • Bräcke strand
    Vi skulle besöka Glassbaren i Bräcke och möta upp våra vänner Jikitas på äventyr eller Martin och Marlene som de heter i förnamn. Vi hade sedan långt tidigare bestämt att vi skulle ses under semestern och just i Bräcke för att äta glass men det inlägget om glassbaren hittar du här. Om du direkt vill läsa om Bräcke strands camping så klickar du här. Vill du se en film från Glassbaren och ställplatsen klickar du här. I mitten av Juli 2024 så besökte vi Bräcke eller vi hade kört förbi två gånger tidigare den här resan men stannade inte… Läs mer: Bräcke strand
  • Strömsunds camping
    Efter att vi jagat sol och lite värme bestämde vi oss för att åka Vildmarksvägen och efter stoppet vid Thalänska Paviljongen åkte vi till Strömsunds camping. Vill du läsa direkt om campingen klickar du här.. Nu hade varit på rull lite mer än en vecka och vi behövde tvätta lite. Vi hade bestämt att vi skulle köra Vildmarksvägen och då visste vi att campingen i Strömsund hade tvättmaskin. Vi har besökt den här campingen flera gånger innan både med tält och med husbil. Vi kom hit på eftermiddagen och samtidigt som vi kom så kom regnet. Vilket var synd… Läs mer: Strömsunds camping
  • Kolgårdens camping
    Vi hade kört Vildmarksvägen och svängde in på Kolgårdens camping som vi läst så mycket gott om. Vill du läsa om campingen på en gång klickar du här. Vill du se en film klickar du här. Vi hade tur som kom strax efter lunch, för de har byte här kl 12.00, så vi fick en fin plats vid vattnet. Himlen började att spricka upp och solen kom fram. Vi kunde sitta ute hela eftermiddagen och kvällen. Som vår goda vana blev det både fika och middag med vy här. Vi sov gott och det var lugnt och tyst. När vi… Läs mer: Kolgårdens camping
  • Hågestaöns ställplats
    Efter vårt besök på Skuleberget åkte vi till Hågestaöns ställplats. Det är en gratis ställplats som vi berättar mer om här. Vill du se en film från platsen klicka här. När vi stod vid Skuleberget blev vi kontaktade av Ingrid och Ove eller Fikontanten_highcost_travel som de heter på instagram om vi inte kunde träffas . Vi skulle upp till Naturkompaniets outlett och då passade det bra att mötas där. Vi träffades i butiken och pratade en stund och så frågade de om vi inte ville följa med dem en bit. De skulle mot Vildmarksvägen och vi mot Bräcke. Visst… Läs mer: Hågestaöns ställplats
  • Gällstasjöns ställplats
    Vi lämnade Sundsvall och åkte mot Skuleberget.  Förra året stod vi också här och trivdes väldigt bra. Vi har ju inget emot att åka tillbaka till platser vi varit på. Om du vill läsa direkt om ställplatsen klickar du här. Vi tog en tur upp på Skuleberget och det kan du läsa om här. Vi lämnade som sagt Sundsvall och körde upp mot Skuleberget och på vägen passerar men höga kustenbron och den är ju superfin att åka över. När man åker husbil och inte har så bråttom skulle jag önska att man bara fick köra 40 över bron… Läs mer: Gällstasjöns ställplats
  • First Camp Fläsian
    Vi kände att vi nu behövde lite värme och sol så vi styrde bilen till Sundsvall.  Vill du läsa om campingen på en gång klicka här. Vårt andra delmål den här semesterresan är ju Åre men om man tittade på väderprognosen så skulle det vara en del moln, regn och lite kallt så vi tittade på vart solen och värmen skulle vara. Vi hittade solen i Sundsvall och bokade in oss på First Camp Fläsian.  Vi åkte de 22 milen och stannade återigen för att handla lite. Vi körde lite fel så vi fick oss en liten omväg men… Läs mer: First Camp Fläsian
  • Hoverbergs båthamn och camping.
    Efter vår resa över Flatruet stannade vi i Ljungdalen för att handla lite sen började vår resa mot Åre som är vårt andra delmål för den här semestern. Men vi börjar med att ombestämma oss och åker mot Sundsvall och förhoppningsvis lite sol innan vi åker till Åre. Men först lite om vår vistelse på Hoverberg. Vill du läsa om den här campingen på en gång klickar du här. När vi kom vid 17 tiden fans det några platser kvar så vi parkerade vår smutsiga husbil. Vi tog en sväng som vi brukar och den här campingen ligger väldigt… Läs mer: Hoverbergs båthamn och camping.
  • Funäsdalens fjällcamping
    Vi lämnade Mörkrets camping och hade tänkt att köra upp på Flatruet men vi behövde tömma toa och fylla på vatten och då såg vi att det skulle finnas en tömningsstation vid Funäsdalen men när vi kom dit fanns det ingen, eller vi hittade den inte iaf. De höll på att bygga i området så det kanske var därför. Vi stannade då vid den här campingen.  Om du vill läsa direkt om campingen klickar här. Vi åkte skapligt från Mörkrets camping och vi körde mot Flatruet. På vägen som var fantastiskt fin mötte vi renar. När vi började bli… Läs mer: Funäsdalens fjällcamping
  • Mörkrets camping
    Vi fortsatte från Stötens camping via Särna för att handla till Mörkrets camping för vi ville till Njupeskärs vattenfall.  Vill du komma direkt till vår beskrivning av campingen klicka här. Vill du se en film från campingen klickar du här Vi kom till campingen vid 13 tiden och då fanns det gott om platser. Det blev lite lunch och en promenad i området. Vi njöt av att det var fint väder och satt ute. Mot kvällen blev det ganska mycket knott så vi gick in. Dagen efter packade vi ryggsäcken och gick de 5,3 km till fallet. Läs ett… Läs mer: Mörkrets camping
  • Stötens camping
    Igår kom vi till Stötens camping i Sälenfjällen efter besök vid Leksands knäckebröd och Naturum Dalarna. Vi hade ringt innan och frågat om det fanns plats och om vi behövde boka. Men det fanns plats så vi behövde inte boka och om vi hade kommit efter 18 när receptionen stängt var det bara att ringa så skulle de lägga ut en nyckel. Vi hann komma innan och checkade in och fick all information. Här finns en film och campingen. Under sommaren 2024 kostade det 350:-/natt utan el och 380:-/natt med el. Vi kunde välja plats det viktiktigaste var att… Läs mer: Stötens camping
  • Långsjöns Ställplatser
    Första dagen på vår semester åkte vi från Norrköping och stannade första natten vid Långsjöns Ställplatser. Vi var på väg mot Borlänge men skulle bara stanna för att göra lite kaffe. Men vi bestämde att vi tar första natten här på ställplatsen.  Vill ni läsa direkt om den klickar du här. Om du vill se en film klickar du här Igår var vi på 30-årsfest och därför kom vi iväg idag lördag på vår första semesterdag, eller det är väl helg innan för semestern börjar ju på måndag men för enkelhetens skull räknar vi med att vår semester börjar idag.… Läs mer: Långsjöns Ställplatser
  • Westerqwarns ställplats
    Vi har tittat på den här ställplatsen ett tag men inte riktigt åkt åt det här hållet. Men när Marlene och Martin på Jikitas på äventyr skulle hit och frågade om vi ville hänga med så bokade även vi en plats. Om du vill komma direkt till vår information om ställplatsen klickar du här. Vi hade stått på Tumbos ställplats och åkte ca 20 minuter hit och kom fram strax efter 13. Vi körde in och Helene gick för att hitta vår plats. Den låg vid servicehuset så vi fick backa och köra igenom parkeringen för att komma till… Läs mer: Westerqwarns ställplats
  • Husbilsträff Böda sand
    Har du varit på en husbilsträff? Om du har det så kanske du känner igen det som vi kommer att skriva här och om du inte varit på någon träff hoppas vi du blir inspirerad att åka på en. Här finns en länk till vår film från Böda Sand. Under kristihimmelfärdshelgen 2024 var det en husbilsträff på Böda Sand om arrangerades av Jikitas på äventyr och Our third home. De hade förhandlat fram en super deal där vi bara betalade 188.-/natt och det gällde hela veckan. Vi hade bestämt tidigt att vi skulle åka ner till Öland och hade… Läs mer: Husbilsträff Böda sand
  • Byxelkroks gästhamn
    På norra delen av Öland ligger Byxelkrok, en fin by som har två campingar och en ställplats vid hamnen. Vill du läsa direkt om ställplatsen klickar du här. Vi lämnade Arontorp och tog vägen norrut. Vi stannade vid Sågen Allhandel och mötte upp Jikitas på äventyr och gick runt i affären som hade lite allt möjligt. Vi sa hej då till dem och åkte vidare till Byxelkrok. När vi kom fram och hade betalt så undrade vi om vi kommit till rätt ställe. Enligt ställplatsappen skulle det ligga längre bort. Men vi skulle ju bara stå en natt så… Läs mer: Byxelkroks gästhamn
  • Arontorps kroppkakor / ställplats
    Om man är på Öland måste man äta kroppkakor. Eller måste och måste behöver man väl inte men vi ville prova och bokade plats på Arontorps ställplats. Vill du läsa om ställplatsen på en gång klicka här. Vi kom fram till Arontorp vid 12.30 vilket inte var den mest optimala tiden då det var runt lunchtid. Vi hade förbokat och betalt ställplatsen vilket gjorde att vi kunde gå på sidan om den långa kön för att få veta vilken plats vi skulle ha och få koden till bommen. Väl på plats så fick vi köra upp på klossar. Det… Läs mer: Arontorps kroppkakor / ställplats
  • Blankaholms gästhamn
    Vi är på väg till Öland och #husbilsträffmaj24 men ville stanna till och sova någonstans mellan Norrköping och Kalmar. Vi hade fått tips om Blankaholms gästhamn så vi körde in där. Vill du läsa direkt om ställplatsen klicka här. Det kommer en film från Blankaholm och då kommer du att hitta den här. Vi kom iväg skapligt från Norrköping och det var inte någon speciell kö i Söderköping så resan hit gick bra. Sista biten var det lite vägarbeten så vi fick köra väldigt lugnt över vissa gupp. Vägen från E22 in till Blankaholm var fin och det kom… Läs mer: Blankaholms gästhamn
  • Valdemarsviks ställplats
    Helgen tillbringades vid Valdemarsviks ställplats som har 31 platser och 24 med el och de är bokningsbara. De ligger nästan mitt i stan och har en fin utsikt över gästhamnen. Nu ligger det inte så många båtar i men till sommaren är det fullt med båtar, liv och rörelse. Här står man mellan hamnen och en väg som man ibland kan höra bilarna men det brukar lugna ner sig till natten, en och annan a-traktor kör förbi. Om du vill veta mer om själva ställplatsen som klicka här och om du vill se en film från hur det ser… Läs mer: Valdemarsviks ställplats
  • Örnviken utanför Söderköping
    Under helgen har vi stått vid Örnviken i Söderköping. Om man åker 3,5 mil från Söderköping ner mot södra Finnö så ligger den här campingen/glampingen precis vid vattnet och har anor från 1700-talet, enligt deras hemsida och har varit en camping sedan 1970-talet. Vi har varit här en gång tidigare (sommaren 2023) men har sagt flera gånger att vi vill åka tillbaka. Nu i helgen passade det bra. Som vanligt berättar vi mer om själva campingen längre ner i texten och du kan hoppa direkt dit här. Om du vill se en film från Örnviken klicka här. Vi kom… Läs mer: Örnviken utanför Söderköping
  • Påsken tillbringades vid Furulids camping i Motala
    För två veckor sedan bestämde vi tillsammans med Jikitas på äventyr att vi skulle fira påsken tillsammans och började leta efter en ställplats eller en camping. Vi upptäckte att det var lite svårt att hitta något då många campingar inte skulle ha öppet under påsk och många bokningsbara ställplatser var upptagna. Vi hade som krav att vi skulle kunna stå bredvid varandra och då var det många platser som föll bort. Men efter lite letande hittade vi Furulids camping i Motala. Här kan du se en kort film från campingen och lite runt omkring. Som vanligt berättar vi mer… Läs mer: Påsken tillbringades vid Furulids camping i Motala
  • Tåkerns naturreservat och Vadstena Ställplats
    Den här helgen gjorde vi något så ovanligt som att vi besökte två ställen under en helg. Ni som har följt oss ett tag vet att vi gärna stannar på samma plats en hel helg för att kunna uppleva, promenera och bara vara. Men som sagt den här helgen blev det lite annorlunda. Vi berättar först om Tåkern som vi ofta återkommer till och efter det går vi in mer på Vadstens ställplats. Om du direkt vill läsa om ställplatsen så klicka här. I fredags sken solen och det kändes som första riktiga vårdagen. Vi hade tur och kunde… Läs mer: Tåkerns naturreservat och Vadstena Ställplats
  • Jogersö ECO camp
    Eller så kunde rubriken vara: Var det vi som drog ut bombskyddet? Sista helgen i februari nyttjade vi Jogersö eco camps black friday erbjudande om att kunna stå på ställplatasen för halva priset. Vilket härligt och bra erbjudande att man kan stå två nätter men betala för en. Som vanligt beskriver vi ställplatsen/campingen längre ner i inlägget så skrolla ner eller klicka här om du redan nu vill ha fakta, bilder och våra plus och minus. Men fortsätt gärna att läsa om vår helg som startade lite kaos. Vi har även filmat en del av vår helg och filmen… Läs mer: Jogersö ECO camp
  • Kapten Billes ställplats i Norsholm
    VI utgår ifrån Norrköping strax intill E4:an så vi körde 12 minuter innan vi var framme vid Norsholm som ligger mellan Norrköping och Linköping. En perfekt avstickare från E4:an och utmed Göta kanal. Vi stannade här flera gånger under tiden som vi bodde i husbilen på heltid då det var lagom långt att köra på morgonen när vi började jobba kl 7.00. Men det var en annan historia och nu ska vi berätta om den här helgen. Vi berättar som vanligt mer om ställplatsen längre ner i inlägget. Vi hade också bokat bord vid restaurangen och här är en… Läs mer: Kapten Billes ställplats i Norsholm
  • Stegeborgs ställplats på vintern
    Sista helgen i januari blev vår första resa för året och eftersom vi ska på 7års kalas under lördagen inne i Norrköping passade det bra att åka till Stegeborgs ställplats. Stegeborgs ställplats blev utsedd till årets ställplats 2021 och jag förstår att den blev det då den ligger fantastiskt fint utmed vattnet och slottsruinen. Det är bra tilltagna platser och alla är bokningsbara vilket som jag sagt tidigare passar oss bra. Vi som utgår ifrån Norrköping tycker att den här platsen är bra att åka till över en helg då det bara är 4 mil för oss att åka… Läs mer: Stegeborgs ställplats på vintern
  • Året sista resa 2023 gick till Motala och Södra strand
    En ställplats som vi ofta återkommer till är Södra strand i Motala (här kan du se en film från tidigare resa). Vi har tidigare bott i Motala och även om det är många år sedan (ca 30 år) vi flyttade här ifrån så känns det alltid bra i hjärtat att åka hit igen. Efter att ha funderat fram och tillbaka om vi skulle ge oss ut den här helgen och noggrant granskat alla olika väderprognoser/appar som varnade för regn och halka, kändes det bättre ju längre veckan fortskred. Så, efter arbetsveckans slut, begav vi oss iväg på fredagskvällen. Här… Läs mer: Året sista resa 2023 gick till Motala och Södra strand
  • Planerar sommarens resa
    Har ni som vi börjat att titta på kommande sommars resa? Jag misstänker att många av er redan hr planerat klart men vi är inte där än. När vi tittar framåt måste vi även titta bakåt om vilka resor vi redan gjort. Vi har under 2022 åkt ner till Helsingborg och runt den skånska kusten för att sedan åka tillbaka till västkusten men vi fick tips att inte åka västkusten i juli då det ofta är fullt på campingar och ställplatser. Vi åkte då mot Värnen och tog Värnen runt vilket var en lyckad semester. Förra året var målet… Läs mer: Planerar sommarens resa
  • Femöre Marina
    I Oxelösund ligger Femöre och längst ut ligger en fin ställplats (Femöre Marina) med ca 10 platser med el men vi ser att det är fler platser på gång. Vi har bara 8 mil hit och det tycker vi är lagom att åka över en helg. Vi har bara stått här under tidig vår och vinter så vi kan inte säga något om hur det är under sommarsäsongen. Vi hade bestämt träff med ett par vänner (Jikitas på äventyr) som vi lärt känna igenom husbilsvärlden . Vi kom fram under fredagskvällen och det var mörkt när vi kom fram… Läs mer: Femöre Marina
  • Kaffeteriets Ställplats i Borensberg
    Vi besökte Kaffeteriets Ställplats första gången under hösten 2023. Den här helgen var det inte så många husbilar ute dels för att det var höst och dels var det en helg med mycket blåst. Vi hade innan stått på ett annat ställe och valde att byta plats hit då vi hört mycket om den här platsen. Vi hade tidigare stått på campingen i närheten och då sneglat åt ställplatsen. Skrolla ner för att se bilder från servicehuset och lite mer fakta om ställplatsen Vi tog en skön promenad in till Borensberg och det var inte långt alls utan kanske… Läs mer: Kaffeteriets Ställplats i Borensberg