Berggrens Bilbo

Bräcke strand

Vi skulle besöka Glassbaren i Bräcke och möta upp våra vänner Jikitas på äventyr eller Martin och Marlene som de heter i förnamn. Vi hade sedan långt tidigare bestämt att vi skulle ses under semestern och just i Bräcke för att äta glass men det inlägget om glassbaren hittar du här. Om du direkt vill läsa om Bräcke strands camping så klickar du här. Vill du se en film från Glassbaren och ställplatsen klickar du här.

I mitten av Juli 2024 så besökte vi Bräcke eller vi hade kört förbi två gånger tidigare den här resan men stannade inte eftersom vi viste att vi skulle hit senare. När vi kom till campingen så hade vi dagen innan stått på en camping som snart ska fixas till så vi skriver inget om den nu mer än att vi fick ta till en traktor för att dra loss oss från den vattensjuka gräsmattan.

Vi kör fast i det våta gräset.

Men nu när vi kom till Bräcke strand var det hårt underlag så det var ingen risk att köra fast. Vi tittade lite var vi ville stå och vi ville stå bredvid Marlene och Martin men samtidigt se lite vatten som vi hade framför oss. Vi hittade en fin plats och skulle gå och betala. Vi ser att de har bra pris på att stå tre dygn (berättar mer nedan) så då bestämde vi oss för att stanna upp här ett tag så vi bokade tre dygn. Den här första dagen var det sol och varmt så vi vi tog fram möbler och bara var. Vi läste böcker, jobbade lite vid telefonerna och pratade en massa. Vi bestämde att vi skulle äta mat tillsammans som vi ofta gör när vi träffas. Var och en lagar sin mat och så äter vi ihop. Det händer även att vi delar lite på oss som exempel när Marlene och Helene ville ha fisk så åt vi det och Krister och Martin kött. Om vi inte kan sitta ute så sitter vi oftast i vår husbil eftersom vi har Leevi och där kan han lägga sig i sin bädd om han inte hamnar i Marlenes knä vilket han ofta gör.

Tisdagen var den stora glassdagen och vi startade med att äta frukost ute vilket har varit få tillfällen på vår semester har det inte regnat så har det varit lite kallt för att sitta ute. Men den här dagen gick det. Vi tog det lugnt och gick sedan bort till Glassbaren. Här delar jag bara ett kort men läs gärna det andra inlägget om Glassbaren under Upplevelser eller klicka här.

Detta är deras avsmakningsmeny där man får 8 kulor, två mjukglassar, grädde och valfri sås.

Vi kan väl säga att vi inte behövde någon någon lunch utan glassen blev vår lunch för dagen. Kvällen fortsatte med en massa trevligheter och en god förrätt och en supergod surdagspizza tillsammans med nya bekantskaper. Receptet på surdegspizzan kan jag inte men jag ska göra min variant av den supergoda förrätten som vi fick men det kommer i ett annat inlägg under mat när vi har gjort det själva och hittat vår kryddning. Men håll lite utsikt under fliken husbilsmat.

Onsdagen regnade nästan bort men det blev ytterligare en tur till Glassbaren och till affären för alltid är det något som vi behöver. Vi passade även på att köpa lite rengöringsmedel till husbilen för så som vår bil såg ut efter turen upp på Flatruet kommer det behövas en rejäl rengöring när vi kommer hem.

Torsdagen tog vi en tur till glassbaren igen innan vi packade ihop oss för att åka mot Åre. Men resan till och omkring Åre, det får du läsa om i ett annat inlägg för nu ska jag mer beskriva Bräcke Strand.

Bräcke Strands camping

Bräcke strand ligger utmed E14 mellan Sundsvall och Östersund. Här finns plats för husbil, husvagn och tält. Det finns både med och utan el. Om man väljer med el kostar det när vi var där i mitten av juli 2024 200:-/dygn men om man står 3 dygn kostar det 500:- och en vecka 1000:-. Här kan man betala med swish eller PayPal för utländska besökare.

De flesta platserna har hårt underlag och de platser som är lite mjuka eller att det bildas vattenpölar på ska de göra i ordning inom snar framtid berättade de. På informationstavlan finns det utmärkt hur man ska stå men det var inte tydligt uppmärksamma platser i gräset. De som kom och städade sa att det inte var någon fara så länge man höll avstånd mellan ekipagen.

I närheten av campingen går tåget, både passagerartåg och godståg, men vi blev inte störda av det alls och tågen går sakta förbi.

I servicehuset, som har ett säkerhetsskåp med nycklar till toaletterna och duscharna, har en kod som man får vid betalning. Där hämtar man en nyckel öppnar, gör det man ska, låser dörren igen och lämnar tillbaka nyckeln. Det städas 3ggr om dagen och är så rent och snyggt hela tiden. Här finns sopsortering, gråvattentömning och latrintömning.

Vår summering av den här campingen är att den är ren och väldigt bra plaserad. Ligger fint vid vattnet och även om tåget går nära störs man inte. Väldigt smart att ha så att man får bättre pris om man står fler dagar. Det gjorde att vi stannade en extra dag. Allt finns så som färskvatten, latrintömning och gråvattentömning. Det är nära till butiker, restauranger och glassbaren. Vi kommer att komma tillbaka.

Vi tackar för oss och att ni har läst vårt inlägg om den här campingen. Se gärna de äldre inläggen och de kommande inläggen om andra campingar eller ställplatser och har ni några frågor är det bara att höra av sig. Du kan även prenumerera på bloggen så missar du inget nytt inlägg. Följ oss gärna på instagram och youtube. Helene & Krister